Surrealismus - snílkovství i ambice změnit realitu ?!

Kopie souboru Mi fashion label_kolekce SEN 02

SURREALISMUS?!

Sen, vidina, halucinace. Motivy, které se z podstaty věci zhmotňují jen velmi těžko, ale jak vidíme v nových kolekcích českých tvůrců, možné to je. Sladkost se mísí s bizarností, pohádkovost s archetypy. Pro nás je taková kombinatorika receptem, jak už coby nevěsta, nebo svatebčanka ozvláštnit svůj look pro speciální příležitost. Běloby, krému a šedi už přece už bylo dost. Vyžeňme nudu a přivítejme originálnost.

Surrealisté nebyli jen snílci, ale měli ambici změnit realitu. Konání a tvoření začíná sněním. „Vytvoř svůj svět, vytvoř nový svět.“ Fascinace snem a podvědomím, touhou a svobodou stála u zrodu limitované edice podzim–zima 22/23 módní značky Mi fashion label. Návrhářka Lenka Mulabegovič vytvořila žakárový vzor, který se na modelech opakuje a je realizovaný v materiálech od české společnosti Hedva. Značka si zvolila filozofii inspirovat se uměním, grafikou, architekturou a sportem, kolekce tuto trajektorii jen potvrzuje. Poznáváte klobouk a dýmku z obrazů Reného Magritta, Dalího oko a rty Mae West, které sloužily jako předobraz pohovky Lips sofa, nebo hrneček s podšálkem Meret Oppenheim? mifashion.cz

Kopie souboru Mi fashion label_kolekce SEN 01

Kopie souboru Mi fashion label_kolekce SEN 03

Kopie souboru Mi fashion label_kolekce SEN 05

To Adélu Mitrengovou, stojící za labelem Ademi, fascinuje o něco přízemnější věc. „Inspirace vychází z mého sladkého období, které jsem měla ve stresu. A tak jsem nadměrnou konzumaci sladkého raději chtěla přetransformovat v něco užitečného. Při navrhování jsem zkoumala dva lidské smysly – chuť a zrak – a hranici mezi nimi. Sladkou známe chuť a já jsem ji chtěla převést do smyslu vizuálního, tak aby kolekce působila sladce na pohled,“ přiznává. Kabelky jsou jako nadýchané přeludy a úplně je vidíme vystavené ve vitríně jako v tom nejluxusnějším cukrářství. Tote bag Milkshake vychází z konzistence a tvaru tekoucího mléčného koktejlu, Dessert bag z tvaru rolády se šlehačkou a Muffin case zase z nadýchaného cupcaku. Kolekci dohromady nepojí cukrářský krém, ale tvar vlnky, která je pro značku Ademi signifikantní a promítá se do hran, držátka nebo popruhu. ademistudio.com

PHOTO_61

ZVLÁŠTNÍ UZNÁNÍ POROTY. Studio Ademi, kolekce Candy Shop. Foto Anna Pleslová (2)

PHOTO_7

„Šperky pro lidi, co nenosí šperky,“ tak zní motto Markéty Kratochvílové, která se svou značkou Bold boduje hlavně u nonkonformistů, i když třeba jemné prsteny s kamenem také patří do jejího repertoáru. Nejnovější kolekce Archean rovněž nespadá do klasických kategorií náušnice – náhrdelník – prsten – náramek. Kusy inspirované rytířskou kulturou a světem urban fantasy jsou spíš objekty na tělo, kterým se říká headpieces nebo bodyart. Zdobí daleko větší část obličeje, než bývá zvykem, připnuté bývají na nose, rtech, boltci, ve vlasech... „Kolekce vypráví příběh o zrození estetiky budoucnosti z temné prvovrstvy vznikající planety,“ říká autorka, jejíž originály si oblíbily i hollywoodské hvězdy a rapeři a raperky, kteří oceňují, že jsou „next level“. @bold_studio_prg

FINAL - _MG_9521-Edit

FINAL - _MG_9584-Edit

FINAL - _MG_9459-Edit

text: Danica Kovářová | foto: Adéla Havelková, Hidden represents