Selekce designérů Czech Design Weeku 2022

CDW-136(2) (2)

CZECH DESIGN WEEK | SELEKCE DESIGNÉRŮ | SVATEBNÍ DAR    


Mimo novinky ze svatebního světa se snažíme udržet vás v obraze i co se české designérské scény týče. Rekapitulovat události, co vám rozšíří obzory, představovat nadějné tvůrce a podporovat tím řemeslo a lokální tvorbu. Tentokrát jsme ve spolupráci s Czech Design Weekem, který se konal první zářijový víkend vybrali tvůrce, kteří vnáší na scénu mladistvou energii a neotřelý pohled. Pojďte se s námi dozvědět více o nich samotných a tvorbě, kterou představili na letošní přehlídce designu. 

Anna Jožová 

Designérka Anna Jožová začala svůj tvůrčí um rozvíjet nejdříve prostřednictvím keramiky a porcelánu na Střední umělecké škole v Praze a následně na fakultě umění a designu v Ústí nad Labem. Ke sklu se dostala až při magisterském studiu v ateliéru Ronyho Plesla. Již po prvním roku studia designu skla vystavovala své práce na světových veletrzích designu jako je Salone del Mobile v Miláně nebo bienále v Benátkách. 

Vzhledem ke způsobu, kterým Anna uvažuje, její tvorba balancuje na hranici volného a užitého umění. Na letošním ročníku Czech Design Weeku představila svou kolekci váz Kairo, jejichž design odkazuje na zkamenělé fosílie. Tvar objektů má co nejblíže připomínat oblázky omleté časem. Novou kolekci doplnila o vázy NAVA blue, které navazují na křišťálové vázy stejnojmenné kolekce. Ty designérka představila na předešlém ročníku události. 

Její práci si můžete prohlédnout v pražské galerii Kvalitář nebo v brněnském studiu Le Concept. Designérku lze taktéž kontaktovat přes její webové stránky

Anna Jožová(1)

Gréta Kušnírová 

Gréta Kušnírová je studentka ateliéru keramiky a porcelánu na pražské UMPRUM a její práce je charakteristická pestrými barvami a neobvyklými tvary, pomocí kterých se snaží narušit naše zažité představy o určitých předmětech a zbavovat je tak sterilnosti. 

V minulosti zazářila svou kolekcí uren POCHMURNÝ, kterou vystavovala v Bratislavě, Athénách i na loňském Czech Design Weeku, kde kolekce získala ocenění Czech Design Award. Na letošním ročníku designérka představila závěsné objekty Talking shapes, které jsou inspirovány španělskými maurskými dlaždicemi. Ty doplnila o vázy z kolekce Glazeruption, které jsou význačné vulkanickými a crawling glazurami. 

Grétinu tvorbu si můžete prohlédnout ve znojemské galerii GaP a v případě zájmu ji kontaktovat na instagramu nebo webu

Gréta Kušnírová(2)

Pavlína Švachová Adášková 

Letošní ocenění Objev roku má na svém kontě umělkyně Pavlína Švachová. Na přehlídce představila skleněné objekty z kolekce Totem a Záznam. Objekty z kolekce Záznam jsou inspirovány dětskými kresbami a navazují na československý fenomén skleněných figurek v současném pojetí. Zatímco plastiky Totem vynikají netradiční kombinací dvou sklářských technik – tavené plastiky a tvarování skla u kahanu. 

Pavlína hledá svou tvůrčí identitu napříč výtvarnými obory. V minulosti okusila studium šperku, skla a videoart. To ji dovedlo až do ateliéru intermédií na pražské AVU, kde nyní studuje druhým rokem. Umělkyni aktuálně fascinuje práce se sklem, ve volných chvílích se však účastní soutěží na uměleckých zakázkách ve veřejném prostoru a spolu s Veronikou Dusilovou participuje v uskupení Dveperly. 

Pavlína svou tvorbu prezentuje na instagramovém účtu pavlina_svachova, kde ji taktéž můžete kontaktovat. 

Pavlína Šváchová(1)

Tomáš Kučera 

Designér Tomáš Kučera se narodil přímo do sklářské rodiny ve Světlé nad Sázavou. V tomto městě aktuálně sdílí dílnu na skleněnou tavenou plastiku spolu se sklářem Johanem Pertlem. Současně však studuje v ateliéru Ronyho Plesla na pražské UMPRUM a v minulosti se během stáže ve studiu DECHEM intenzivně zabýval i produktovým designem. 

Ve většině svých objektů se zabývá principem soustředěnosti. Příkladem může být podlahové svítidlo Phases, které představil na Czech Design Weeku minulý rok. Na letošním ročníku designér představil Cabinet, který vychází z jeho celkového pohledu na tvorbu, kdy jde o určitou záměrnou nešikovnost. Místo jedné dřevěné nohy používám 40kg tavenou plastiku ze skla. Tabulové sklo se musí vysunout ve své celé délce 1,5 m. Pískování není po celé ploše, ale organicky abstraktně rozvrstvené. 

Veškerou Tomášovu tvorbu si můžete prohlédnout na jeho webových stránkách. Dále spolupracuje s galeriemi BOOM ROOM a Kvalitář. 

Tomáš Kučera(1)

Vlastimil Šenkýř 

Vlastimil Šenkýř studoval designérské obory napříč spektrem. Bakalářský titul má z produktového designu, který studoval na Západočeské univerzitě, kde následně navázal na studium v kovu a šperk. Svou studentkou éru zakončil magisterským titulem na UMPRUM v ateliéru skla. 

Design Vlastmilových objektů vychází ze zkoumání a experimentování s různými materiály a jejich příměsi. „Většinou ve své tvorbě hledám spojitost s přírodou, pocity, vesmírem,“ vysvětluje designér. Za svou diplomovou práci Lapis philosophorum získal v roce 2020 mezinárodní cenu Talente. Jednalo se o celoroční projekt, ve kterém se zabýval otázkou, kde jsou hranice toho, co je a není umělé či skutečné a kdo tyto hranice vytváří. 

Na Czech Design Weeku Vlastimil představil hned několik svých objektů. Ve spolupráci s Kristýnou Lovas Šenkýřovou za TAKAVETE studio kolekci difuzérů Agau, povrchově upravených zlatem a stříbrem. Dále absolutní novinku, kterou je první kolekce outfitů, které vznikly ve spolupráci s grafikem Kryštofem Novákem. A spolu s Annou Jožovou za studio KOMBO prezentovali nově vzniklé kusy váz a lustrů vytvořené právě pro tuto událost. 

Na Vlastimilovu práci můžete narazit v prodejnách designu Dox by Qubus, Deelive, Artisème nebo Debut Gallery. Po předchozí domluvě si také můžete sjednat schůzku přímo v jeho studiu na Vinohradech, které sdílí s Annou Jožovou. 

TAKAVETE. Vlastimil Šenkýř a Kristýna Lovas Šenkýřová

Talenty, nápady a hodnotnými objekty se to ve světě designu jen hýří, a tak není na škodu to mít na mysli při příštím nákupu svatebního daru. 

text: Klára Opatřilová | foto: Archiv designérů